A szerző  

fotó: Jobb Boróka

1943-ban születtem Budapesten.

’56-ot tizenhárom éves gyerekként éltem át. Az ember ebben az életkorában többet tud, legalábbis érez a világból, mint felnőttkorában – én is életre szóló élményeket szereztem. Ha gyűjtőfogalmat kell találni a velem egykorúak számára, akkor ajánlom az „ötvenhatosok nemzedéke” nevet.

Életem egyik legfontosabb időszaka a Pannonhalmi Bencés Gimnáziumban eltöltött négy esztendő volt. Nem közömbös, hogy ez a négy év az ötvenes évek második felére esett. Kint egy megfélemlített ország vérbírákkal és halálos ítéletekkel, bent meg egy összetartó közösség, kultúrával nyugalommal és magabiztos belső ellenállással. Noha a hitelvekkel kapcsolatban néha az elutasításig terjedő kételyeim támadtak, a világ megismerésének, pontosabban: a dolgok mögé pillantásnak az igénye ott alapozódott meg bennem. Pálfordult világ című könyvemhez – mint ezt az előszóban meg is írom – itt kaptam az első inspirációkat. 

A harmadik meghatározó élményem – és ez nemcsak un. szépirodalmi pályafutásomra vonatkozik – a Mészöly Miklóssal való megismerkedésem volt. Nem azt tanultam meg mellette, hogy miként kell írni és miként kell élni, hanem hogy miként nem kell. Illetve, ez sem direkt utasítások vagy példamutatások révén jött le – vele kapcsolatban valahogy mindezt tudni lehetett. Barátságunknak egy buta malőr vetett véget – máig sajnálom, hogy nem lehettem vele utolsó éveiben, napjaiban, óráiban. 

Első irodalmi próbálkozásom – egy ötoldalas fogalmazvány arról, hogy miként alakult volna János vitéz élete, ha elfogadja a francia királylány kezét – ötödik osztályos koromban keletkezett. Húsz éves korom körül, mikor már túl voltam egy-két novellán, elhatároztam, hogy író lesz belőlem. Ezt a reményt azóta sem adtam fel.

Könyveim valamint egyéb irodalmi tevékenységeim felsorolása a Szépírók Társaságának honlapján található.

 

 

 
   

 

Tudjuk, látjuk, tanúi voltunk: megbukik az az ideológia és a rá épült rendszer, amelyik a múltat végképp eltörölni akarja.

De mit vesz át a múltból, hogyan veszi át és mennyit őrzi meg belőle az az ideológia (és a reá épült társadalmi-gazdasági-jogi…stb rendszer), amelynek vezéralakja a következőt hirdeti: Ne gondoljátok, hogy azért jöttem, hogy megszüntessem a törvényt. Nem azért jöttem, hogy megszüntessem, hanem hogy tökéletessé tegyem.

Pálfordult világ című regényemben ezen kérdések vizsgálatára teszek kísérletet. Mindeközben persze – unalmas könyvnek nincsen olvasója – Szent Pál–Saulus hétköznapi életkörülményeit, veszélyes küzdelmeit, kalandjait és konspirációit is igyekszem bemutatni.

Könnyen elképzelhető, hogy a regényben megfogalmazott gondolatok első nekifutásra némelyek számára meghökkentőek és provokatívak.

Az előítéleteket félretéve nem árt azonban alaposan végiggondolni azokat a jelenlegitől gyökeresen eltérő körülményeket, amelyek között a kereszténység megszületett.   

Szent Pál, a hittételek első számú megfogalmazója – hiába szeretnénk tisztán elméleti embernek, afféle hittudósnak látni és láttatni – praktikus és kőkemény szervező volt. Politikus, akár tetszik ez, akár nem. Politikus, szervező, forradalmár. Fegyverek nélkül vívott, de korántsem békés forradalom az övé, mégpedig a világtörténelem legnagyobb forradalma: néhány évtized alatt gyökeresen átformálta a világ arculatát. Sutba vetett egy többszáz éve fennálló és működő sokistenes rendszert, és bevezetett helyette egy egyistenes újat.

Politikailag robbanásig feszült légkörben, egymásra acsarkodó zsidó pártok és mozgalmak szorításában tevékenykedik. Mindezek fölött pedig ott terpeszkedik Róma kegyetlenül szigorú katonai és gazdasági fennhatósága. Kiváló helyzetértékelésével világosan látja, hogy a zsidóság vallási-állami léte a mélybe zuhanás és elpusztulás határán tántorog, hogy a nyugalom kényes egyensúlya nem sokáig tartható.

Ebben a helyzetben kell neki a túlélés feltételeit megteremtenie, a galileai próféta, Jézus Krisztus istenségén alapuló keresztény világegyházat létrehoznia. Néhány évtizede van mindössze erre.

Bár a győzelem sokáig kétséges, az eredmény azt mutatja, sikerrel járt.

Hiába pusztítja el a későbbi római császár, Titusz Kr. u. 70-ben Jeruzsálemet, hiába szűnik meg közel kétezer évre a zsidóság állami léte, a zsidó Jézus hite és kultúrája – elsősorban Pál munkálkodásának köszönhetően – túllép Palesztinán, és beteríti a világot.   

   
© Az oldal a Pálfordult világ című könyv terjesztésére készült